Leren van elkaar en een expert

Na de les

Q & A

Doel: Het beantwoorden van vragen van studenten over een ingewikkeld concept of het geven van toelichting over gerelateerde (maar niet voor iedereen relevante) informatie.

Vlak voor een toets reserveert de docent van het vak voedingsleer een half uur tijd om vragen van studenten te beantwoorden. Hij daagt de studenten hierbij uit om allemaal mee te doen met deze activiteit, door ze aan het einde van de vorige les tenminste één vraag in de chat te laten zetten.

Intervisie

Doel: De student leert te reflecteert op zijn eigen handelen, positie en manier van werken. De studenten leren samen na te denken over een oplossing van een probleem.

De docent leidt een eerste intervisiebijeenkomst waarin een individuele student een situatie uit zijn stage voorlegt aan zijn klas.
De intervisie bestaat uit de volgende stappen:
stap 1: De student introduceert de situatie of het incident.
stap 2: De andere studenten stellen vragen aan de ‘inbrenger’ om de situatie en de context duidelijk te krijgen.
stap 3: De studenten schrijven individueel informatieve en inhoudelijke vragen op
waarin ze zich richten op het wie, wat, waar en hoe.
stap 4: De studenten stellen de vragen aan de inbrenger.
stap 5: Iedereen schrijft voor zichzelf zijn/haar beeld van het probleem en een mogelijke
oplossing op. Wanneer iedereen klaar is worden de verschillende percepties over het
probleem en de mogelijke oplossingen genoteerd.
stap 6: De ‘inbrenger’ geeft een reactie op de verschillende percepties en kiest degene uit waarmee hij verder wil gaan.
stap 7: Er wordt gereflecteerd op de sessie. Wat neem je zelf mee? Hoe vond je de manier van werken? Wat was je eigen inbreng en ben je hier tevreden over?

Podcast

Doel: Het gezamenlijk verwerken van de behandelde lesstof en bepalen wat het huidige niveau is.

Bij de opleiding ICT-support krijgen de studenten een korte instructieles over bekabeling (UTP, glasvezel en coax). Om te bepalen of de studenten de lesstof begrijpen kiest de docent ervoor om de studenten aan het einde in tweetallen een podcast te laten opnemen. De docent geeft hierbij duidelijk aan wat er in de podcast besproken moet worden en dat ze uiteindelijk een korte conclusie moeten presenteren in één of twee Powerpointslides. Door dit te doen hebben zowel de student als de docent een duidelijk beeld van de kennis van de studenten en weet de docent wat hij/zij de volgende les nog moet behandelen.

Nabespreken van samenvatting

Doel: Het evalueren van de lesstof en bepalen wat het huidige niveau is.

Bij de opleiding Verzorgende-IG niveau 3 krijgen de studenten les over de anatomie van het hart. Aan het begin van de les maken ze klassikaal een mindmap om te bepalen wat de beginsituatie is. Aan het einde van de les vraagt de docent de studenten om alles dat gedurende de les behandeld is toe te voegen aan de mindmap. De docent gebruikt de mindmap zowel om de opgedane kennis te evalueren, als om de volgende les mee te beginnen.