Leren van elkaar en een expert

Na de les

Quiz

Doel: Het checken of studenten de lesstof begrijpen.

Tijdens de les heeft een docent Plantkunde verschillende plantennamen verteld en toegelicht wat typerende kenmerken zijn. De studenten waren erg betrokken en hingen aan de lippen van de docent. Daardoor heeft de docent veel meer verteld dan de bedoelde lesdoelen. De docent vraagt zich af of de studenten de kern van de les (weten ze de planten namen en de bijbehorende kenmerken) begrepen hebben. Om deze reden kies de docent ervoor om een quiz in te zetten zodat hij snel in beeld heeft of de studenten de lesstof hebben begrepen.

Real life experience

Doel: De student motiveren door duidelijk het doel van het vak en waarom hij of zij dit moet leren naar voren te brengen.

De studenten van de opleiding tot pedagogisch medewerker hebben een aantal weken stagegelopen en de docent bemerkt dat de studenten veel vragen hebben over het gedrag van de kinderen die ze ontmoeten. In de les ontwikkelingspsychologie leren de studenten waarom kinderen bepaald gedrag vertonen en hoe ze daar het beste mee om kunnen gaan. Het was een les met veel informatie en de docent geeft als opdracht mee om de nieuwe informatie te koppelen aan situaties die de studenten meemaken. De studenten mogen zelf kiezen of ze dit in een verslag vorm doen, via audio of door middel van een tekening.

Interview

Doel: Het verbreden of verdiepen van kennis door van elkaar te leren.

Na de les geschiedenis hebben de student kennisgemaakt met de verschillende tijdvakken. De studenten kiezen een tijdvak waar ze zich verder in willen verdiepen en op basis daarvan worden groepjes gemaakt. Vervolgens gaan de groepjes studenten elkaar interviewen over het betreffende tijdvak. Ze hebben daarvoor een lijst met vragen van de docent gekregen. Als de studenten naar aanleiding van de interviews nog met onbeantwoorde vragen overblijven, kunnen ze deze voorleggen tijdens de volgende les.

Social media

Doel: Het kennismaken met en motiveren voor het toekomstige beroep.

Voor de opleiding verpleegkunde maakt een student een (fictief) Instagram-profiel aan van een verpleegkundige. De student vraagt zich bijvoorbeeld af: Op welke afdeling werkt deze verpleegkundige? Welke patiënten wil hij/zij bereiken? Met welke verpleegkundige handelingen is hij/zij dagelijks bezig? Wat is interessant om op Instagram te plaatsen? Wat kunnen mensen hiervan leren? Et cetera. Vervolgens plaatst de student verschillende foto’s op de pagina met daarbij verschillende onderschriften waarin de student uitleg geeft over de foto.