Leren van / als individu
Voor de les
Kennisclip bekijken
Doel: Het uitleggen van een begrip of concept, een vaardigheid demonstreren of je instructie geven.
Een docent op de opleiding accountancy wil tijdens de les een omzetverlies-berekening met de studenten maken. De studenten maken voor het eerst kennis met dit begrip en daarom kiest de docent ervoor om voorafgaand aan zijn les een kennisclip op te nemen. In deze kennisclip legt hij kort uit wat een omzetverlies-berekening inhoudt. Op deze wijze zijn de studenten alvast voorbereid en/ of kunnen studenten gedurende de les vragen stellen over dit concept tijdens de les.
Een zelftest afnemen
Doel: De student krijg inzicht in zijn/haar eigen leerproces.
De les anatomie van het menselijk lichaam kent veel inhoudelijke begrippen. De docent wil studenten voorbereiden op de les door hen een zelftest te laten invullen die gaat over de begrippen die worden behandeld. Zij wil graag dat de studenten kunnen aanwijzen waar bepaalde organen zich in het lichaam bevinden en wat de functie daarvan is. Ze maakt er een quiz van en stuurt deze op naar de studenten.
Lesstof bestuderen
Doel: De student vergaart vooraf aan de les kennis.
Studenten op de pabo leren enerzijds hoe ze hun leerlingen iets moeten aanleren en anderzijds moeten ze de leerstof ook zelf beheersen. De docent wil tijdens de les gaan bespreken hoe je als leerkracht de waterkringloop kan uitleggen aan leerlingen. Het is hiervoor belangrijk dat de student eerst zelf het hoofdstuk leest over de waterkringloop zodat hij weet wat het inhoudt en welke begrippen daarbij aan de orde komen. Op deze wijze hoeven ze tijdens de les niet meer te spreken over het wat, maar juist over het hoe.
Een opdracht maken
Doel: Een opdracht maken
De docent Engels wil vanwege de schaarste in contacttijd niet dat haar les voor de helft bestaat uit het maken van opdrachten op papier. Ze wil de tijd effectief voor het leren gebruiken en vraagt daarom aan de studenten om voorafgaand aan de les een aantal opdrachten te maken. Hierbij is het van belang om het doel van de opdracht met de student te delen; namelijk dat ze door de opdracht te maken, begrippen leren die ze nodig hebben bij de les. Aan het begin van de les kunnen ze hierover nog vragen stellen, zodat de les bijna helemaal in het teken kan staan van het oefenen van een vaardigheid.