Leren van een expert

Tijdens de les

Gebruik de tijd met de studenten zo effectief mogelijk

Doel: De tijd die je synchroon (live) met studenten hebt zo effectief en waardevol mogelijk laten zijn.

Een docent mbo-verpleegkunde niveau 3. Deze week is het van belang dat de studenten kennis en vaardigheden leren over de werking van het hart. De online-bijeenkomst duurt 2 lesuren. Om deze bijeenkomst zo effectief mogelijk te laten zijn kiest ze ervoor om de studenten voorafgaand aan de les een korte kennisclip te laten bekijken en online vragen hierover te beantwoorden. Hierdoor heeft ze zicht op de voorkennis van de studenten en kan ze gedurende de les ingewikkelde concepten verder toelichten.

De aandacht vasthouden

Doel: De aandacht van de studenten bij de les houden om zo het leerrendement te verhogen.

De docent geeft het vak Nederlands aan studenten motorvoertuigentechniek niveau 4. Om de aandacht van de studenten bij de les te houden doet hij het volgende: In de eerste plaats houdt hij rekening met de belevingswereld door vakinhoudelijke artikelen en onderwerpen te koppelen aan het Nederlands. Daarnaast gebruikt hij verschillende werkvormen en zorgt hij ervoor dat hij nooit langer dan 10 minuten aan het woord is. In de derde plaats spreekt hij de studenten aan bij hun naam en laat ze de camera’s aanzetten bij het bespreken van de lesstof. Tenslotte mogen de studenten elke week zelf kiezen op welke manier ze de lesstof formatief evalueren.

Differentiëren

Doel: Het onderwijs aanpassen op de individuele student, door rekening te houden met de verschillen.

Een docent geeft Engels aan tweedejaars studenten van een retail-opleiding. Deze klas bevat grote verschillen tussen studenten en daarom wil de docent online differentiëren. Ze heeft het volgende bedacht: na de instructie krijgt de hele groep 10 korte vragen die ze online moeten beantwoorden. Op basis van de antwoorden maakt de docent de balans op voor het vervolg van de les. Heeft een student 8 of meer vragen goed, dan mag hij/zij ervoor kiezen om in een aparte break-out room zelfstandig verder te werken. De studenten die overblijven nemen deel aan de verlengde instructie. Na deze instructie volgt opnieuw een controleopdracht die studenten individueel maken. De studenten die het nu begrijpen mogen ook in een aparte break-out room verder werken, terwijl de studenten die er nog moeite mee hebben een verlengde instructie krijgen van de docent. En aan het einde van de les?

Tools

Doel: Het inzetten van een online tool om het leerproces van de student te ondersteunen.

Een docent vindt het belangrijk om aan het einde van de les samen met de studenten te bepalen of het voorafgestelde leerdoel is behaald. Om dit te evalueren maakt hij gebruik van Exit ticket, een online tool waarbij studenten geen account hoeven aan te maken en waarmee de docent kort een aantal vragen kan stellen om te bepalen wat te studenten hebben geleerd en hoe ze de les hebben ervaren. Op basis van deze evaluatie stelt de docent zijn lessen bij.