Tools

Tijdens de les

Whiteboards

Doel: Visuele ondersteuning geven in je instructie of als hulpmiddel bij (online) samenwerken

Studenten van de opleiding onderwijsassistent krijgen de taak om gezamenlijk een online activerende rekenopdracht te bedenken voor leerlingen van groep 4.
Ze maken deze opdracht in een online subgroep van vier personen en om te kunnen brainstormen en de opdracht op papier te zetten gebruiken ze de Whiteboardfunctie in teams. Van het whiteboard maken ze uiteindelijk een screenshot en die wordt met de docent gedeeld.

Auditieve feedback tool

Doel: Het geven van feedback op een effectieve en eenvoudige manier.

Studenten van de opleiding juridisch medewerker krijgen elke week feedback op hun gemaakte opdracht. Deze feedback moeten ze verwerken en de opdracht opnieuw inleveren. Normaliter is de docent veel tijd kwijt aan het schrijven van de feedback, feed-up en feed-forward. De docent krijgt de tip om de feedback een keer op de te nemen in een audiobericht.
De reacties van de studenten zijn erg positief, ze horen hun docent en kunnen hun feedback tussendoor luisteren waardoor het sneller gaat en minder moeite kost.

Formatief evalueren tool

Het toepassen van polls voor interactie en voor het verkrijgen van inzicht in het leerproces.

Tijdens de instructie bemerkt de docent informatieleer op dat het aantal vragen van studenten afneemt en dat studenten niet meer actief reageren op je vragen. De docent vraagt zich daarbij af of de studenten zijn afgehaakt omdat ze het niet meer begrijpen of omdat ze het te lang vinden duren. De docent kiest ervoor om eerst een poll in chat te zetten met een inhoudelijke vraag over de instructie. Vervolgens maakt docent nog een poll aan om te checken of ze toe zijn aan een pauze of dat ze nog even doorkunnen. De docent weet op deze manier in korte tijd of de instructie begrepen wordt en of de aandacht er nog is.

Mentimeter

Doel: Het inzetten van Mentimeter om studenten actief te betrekken of het verkrijgen van informatie.

Mentimeter is een online tool die je als docent kunt inzetten om je lessen interactiever te maken. Studenten actief bij de les betrekken is niet de enige toegevoegde waarde, want je kan door het stellen van vragen ook de voorkennis van studenten vaststellen of je les evalueren. Om Mentimeter te kunnen gebruiken hoeven studenten zelf geen account aan te maken. Ze kunnen gewoon de gegeven code invoeren op https://www.menti.com/ om vervolgens antwoord te geven op de vragen die jij stelt.